«Де твоє, смерте, жало? Де твоя, аде,
перемога? Воскрес Христос - і ти провалився. Воскрес Христос, і впали демони.
Воскрес Христос, і радіють ангели. Воскрес Христос, і життя панує», — так говорить про Воскресіння Господнє у проповіді на
Пасху святий Йоан Золотоустий.
Єднаймося, добрі люди, у світлих надіях і молитвах до Бога, у радості усвідомлення
того, що життя вічне. Хай непереможна Христова любов щедро наповнить кожного з
нас невичерпною радістю, зігріє серце, наповнить силою, вірою, надією, щедро даруймо любов, нехай воскрешає вона до нового життя.
Христос воскрес! Воістину воскрес! Христос воскрес! Воскресне Україна!
Великдень. Існує
декілька легенд щодо виникнення назви свята. За однією з них назва «Великдень»
(«Великий День») з'явилася аж наприкінці першого тисячоліття з приходом на
українську землю християнства. Легенда говорить, що «Великдень називається так
тому, що в той час, коли Христос народився, сильно світило сонце і стояли такі
довгі дні, що теперішніх треба сім скласти, щоб був один тодішній. Тоді, було
як зійде сонце в неділю вранці, то зайде аж у суботу ввечері. А як розп'яли
Христа — дні поменшали. Тепер тільки царські ворота в церкві стоять навстіж сім
днів…»
Слово «пасха» походить з
єврейського «песах», що означає «перехід». Йдеться про перехід Господнього
ангела, який одної ночі вбив усіх єгипетських первістків, коли фараон не хотів
відпустити ізраїльський народ, а перейшов повз (по-єврейськи — «песах») доми
ізраїльтян, одвірки домів яких були помазані кров'ю однорічного ягняти. Слово
«пасха» у євреїв означало також ягня, якого заколювали на Пасху, а потім і сам
день свята на згадку про визволення з Єгипту одержав назву Пасха.
У нашого народу є звичай на Великдень
благословляти їжу.
Паска – символ Царства Небесного та воскресіння, хліб
вічного життя, яким став для людей Ісус Христос, символізує життєву повноту. Паска – це теж символ агнця, який
добровільно за нас був розіп'ятий на хресті.
Писанки. Яйце – самостійне і неповторне життя; писанка
символізує життя, достаток, вічний рух; крашанка – побажання усякого добра,
основаного на Христовому воскресінні. Яйце – символ зародження життя, знак
життя нового, воскресіння. Основний колір крашанок – червоний, він символізує
пролиту за людей кров воскреслого Спасителя і радість життя.
Сир і масло – це молочні страви, а молоко є первотвором,
сировиною, яка не походить з діяльности людських рук, а є даром природи. Так,
як мати годує свою дитину молоком, так сир і масло є символами жертовності та
ніжності Бога. Божої благодаті маємо прагнути, як немовля прагне материнського
молока.
Шинка, ковбаса – це символ душевної радості, яка приходить
від сповнення людиною Божої волі, принесення Йому хвали і ходження по Його
стежках. «Господи ... благослови й освяти агнця цього, як ти благословив і
освяти агнця, що його привів тобі вірний Авраам, і агнця, що його приніс тобі
Авель на жертву від усіх плодів, і вгодоване теля, що його ти звелів заколоти
блудному і наверненому синові».
Хрін робить людину міцнішою, як міцнішає християнин, який
приймає Таїнство Сповіді під час пасхального періоду – душевно оздоровлюється.
Це також міцне коріння, яке може дати віра у Воскресіння. Воно виявляється
також у пошані до традиції і до передання предків.
Сіль — символ достатку, повноти. У Біблії сіль — символічний
засіб зв'язку між Богом і його народом. У Нагірній проповіді Христос називає
своїх учнів «сіллю землі». Зустрічання гостей хлібом-сіллю – це вияв
гостинності. Сіль – один із необхідних продуктів у житті людини, який додає
смаку їжі. Сіль означає якість зв'язку, оскільки союз між Богом і людьми
відновлений через хрест і Воскресіння. Віруючий має зберігати чистоту свого
серця, щоб наслідувати Христа, який сказав: «Ви – сіль землі» (Мт. 5, 13). В
іншому випадку його християнство звітріє, так, як це може статися із сіллю.
Немає коментарів:
Дописати коментар