Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

9 клас

Для учнів 9 класу
Практична робота № 1. Пряма мова
1.      Укажіть схеми, у яких правильно розставлено розділові знаки.
§  А  «П, — а, — п.
§  Б  «П. — А»
§  В  «П, — а, — п».
2.      Укажіть правильно намальовану схему до речення«А на Запорожжі кошовий Сірко, ватаг сильний, помер», — занотовував для пам’яті поколінь самовидець (О. Апанович).
§  А  «П», — а.
§  Б  «А», — п.
§  В  «П» — а.
3.      Укажіть речення, де є непряма мова.
§  А  Стародавня народна приповідка мудро вчить: «Держімося землі, бо  земля держить нас»  (За Г. Тарасенко).
§  Б  Мати  говорила про те, щоб я  завжди  слухався  свого  серця.
§  В  А Сашкові  сказала: «Тобі,  сину, треба  стати  іншою людиною. Інакше все, чим ти живеш, піде за вітром» (За Л. Сапожниковим).
4.      Укажіть речення, де правильно розставлено розділові знаки.
§  А  «У  вигляді  мови, —  сказав  Олесь  Гончар, —  дано  людині великий дар  (За А. Бортняком).
§  Б  Як пише  сучасний український поет Михайло Шевченко: «Щоб  ми  з  вершин  Чернечої  крутизни  нарешті  не  лукавили Вітчизні ні власній, ані братовій — довік. Пречиста мово, слово світанкове, Зламай злочено ковані підкови, яви нам в душі свій пречистий лик!»  (За А. Бортняком).
§  В  «Хіба зацікавить кого доля робітників у моєму творі, коли на них, живих, ніхто не звертає уваги?», — з гіркотою подумав поет  і повернувся додому  (За І. Вільде).
5.      Укажіть речення, де неправильно розставлено розділові знаки.
§  А  Тепер,  коли  тебе  довго  немає,  я  дивлюся  на  неї  і  згадую: «Любуйся  калиною,  коли  цвіте,  а  дитиною,  коли  росте» (За В. Скуратівським).
§  Б  Він міг би сказати про себе словами Блока: «Одним із моїх натхнень була чесність»  (За Л. Талалаєм).
§  В  Бувало  так,  що  беручи  до  рук  якийсь  перекладний  твір казав «А я ж колись це теж перекладав»  (За Г. Кочуром).
6.      Зазначте речення, де є пунктуаційні помилки.
§  А  Ні — ні, та й прозвучить голос: «А нащо їм знати про ці жахи?
§  Досить  і того, що ми  їх пережили»  (За А. Малишком).
§  Б  Мовби казав: «Я вже вам зовсім вірю, але ще трохи сумніваюся…»  (За М. Слабошпицьким).
§  В  «І тепер,  подумав  він  уві  сні, —  можна  не  боятися жодного хижака, тепер можна  бути  справжнім  сміливцем…» (За М. Cлабошпицьким).
7.      У якому з речень правильно поставлено розділові знаки?
§  А  «…Наш ідеал — працелюбна людина, — пише В. Сухомлинський. — Вдумайтесь у ці слова!»
§  Б  …Наш ідеал — працелюбна людина, — пише В. Сухомлинський. — Вдумайтесь у ці слова!
§  В  «…Наш  ідеал —  працелюбна  людина», —  пише  В.  Сухомлинський. — Вдумайтесь у ці слова!»
8.      Відредагуйте речення, у яких неправильно оформлено на письмі цитати.
Україна прощає блудним синам, які покаялись і прийшли до неї, і радіє їм, бо вони: «Були мертві — і ожили, ... І знайшлися!» (За В. Захарченко) Ще Шевченко писав: «і немає злому на всій землі безконечній веселого дому». Запам’ятай цю велику правду. (М. Стельмах) А дід казав, що «Не візьме ніколи вдруге вже з собою». (Д. Фальківський)

Складне речення. Практична робота №2
1.Тире потрібно поставити між частинами складносурядного речення
А На сизих луках скошено траву  і літо буйне в береги ввійшло.
Б Дерево стояло ще голе однак на вітах його вже починалось пташине життя.
В Чи то мені здається чи то справді свист тихшає?
Г Всім серцем любіть Україну свою і вічні ми будемо з нею!
Д Пахне сіно лугове і зав'язь в чистих росах зріє.

2. Кому не ставлять між частинами складносурядного речення
А В орача руки чорні та хліб білий.
Б Остап із Соломією сіли під вербою але їм не говорилось.
В А жайвір щебече  а сивий будяк посихає.
Г За селом шелестіли хліба і пахло полином.
Д Я дивився на небо й небо затихає в коливанні.

3.  Установити відповідність між складнопідрядними реченнями з підрядними обставинними й типами їх.
Типи підрядних частин
Складнопідрядні речення
1 Часу.
2 Умови.
3 Причини.
4 Допусту.
А Олександр Аврамчук прекрасно писав, бо знав слово й любив його (Г. Кримчук).
Б Приїхав Павло, як жито квітувало.
В Коли дівчина глянула на мене, то аж тепло стало отого погляду (З тв. О. Аврамчука).
Г Лише інколи щось хрускало під черевиками, наче сухі гілочки ламалися (Г. Кримчук).
Д Хоч би де працювали ми потім, постійно підтримували дружні взаємини з нашим Сашком (В. Шевченко).

4. Знайдіть складнопідрядні речення з кількома підрядними з послідовною підрядністю.
А Ви [квіти] принесли мені стільки радощів, що я б ладна іще раз усе пережити, щоб тільки малювати вас...(К. Білокур).
Б Малим я думав, що гарбузи — рослини тільки українські, і лише згодом дізнався, що ростуть вони, дикі, у багатьох країнах (В. Чемерис).
В Віриться, що невдовзі все створене і зібране художником, мистецтвознавцем, етнографом Іваном Макаровичем Гончаром знайде своє місце в музеї його імені, який відкрито неподалік меморіального будинку майстра (За М. Кагарлицьким).
Г А що робити, коли місце проживання виду різко погіршується і коли це може призвести до його зникнення (За А. Давидовим).
Ґ Пишіть листи і надсилайте вчасно, коли їх ждуть далекі адресати, коли є час, коли немає часу і коли навіть ні про що писати (Л. Костенко).

5. Спишіть  текст, у якому пропущено розділові знаки і є орфографічні помилки. Запишіть правильно.  Виконайте тестові завдання.
(1) Звернення до фольклорних інтонацій мотивів і пісенних мелодій їхнє органічне перетворення в різних жанрах і формах сучасної музики це лише одна ознака композиторського стилю Віталія Кирейка. (2) Твори метця що насичені романтичною піднесеністтю почуттів і що позначені духовною чистотою м'яким ліризмом близькі ментальності українського народу. (3) Усі ці риси яскраво виявилися вже в одному з перших масштабних творів композитора опері «Лісова пісня» яка була створена за однойменною драмою Лесі Українки. (4) Поява опери стала значною подією в музичному житті України бо окриленість музики і щедрий розлив народних мотивів виявилися напрочуд близькими поетиці. (5) А наступна опера яка була написана за мотивами повісті Ольги Кобилянської У неділю рано зілля копала засвідчила що композитор спроможний піднятися до найвищих музичних вершин. (6) Творчість Віталія Кирейка здобула заслужене визнання збагативши українську композиторську школу (За М. Загайкевич).
А  Підрядні означальні частини є в реченнях
       1                2               3               4               5              6
Б  Тире між підметом і присудком треба поставити в реченні
       1                2               3               4               5              6
В  Складнопідрядним з обставинним причини є речення
       1                2               3               4               5              6
Г  Складнопідрядним з послідовною підрядністю є речення
       1                2               3               4               5              6
Ґ  Кому не треба ставити між однорідними підрядними в реченні
       1                2               3               4               5              6 
Д  Відокремленою обставиною ускладнене речення
  1                2               3               4               5              6

Контрольний тест 9 клас
БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ
1.Укажіть вид речення.
А.  Над хвилями моря, на скелі, хороша дівчина сидить, в лавровім вінку вона сяє, співецькую ліру держить. (Леся Українка)
Б. Дівчина зірвала лавровий вінець і в хвилях шумливого моря знайшла своїй пісні кінець. (Леся Українка)
В. Ти не йди в пишний дім, де музика бринить, де танцюють веселії пари. (Леся Українка)

2.Перепишіть. Поставте, де потрібно,розділові знаки.
Був сон мені колись богиню ясну фантазії вбачали мої очі. (Леся Українка). Всі наші сльози тугою палкою спадуть на серце серце запалає. (Леся Українка). Ні долі ні волі у мене нема зосталася тільки надія одна. (Леся Українка) Уже скотилось із неба сонце заглянув місяць у моє віконце. (Леся Українка). Глянуть на лиман то й втішається око. (Леся Українка). Мені снилося червонії рожі променіли в промені золотистім і були на райські квіти схожі…(Леся Українка)

3 Знайдіть правильну схему зазначеного речення, розставивши розділові знаки.
Ось день проминув зник і вечір погожий ніч криє і місто і табір ворожий. (Леся Українка)
А. [ ] [ ] , [ ][ ]
Б. [ ], [ ], [ ]
В. [ ], [ ]

4. Установіть відповідність між безсполучниковими реченнями та їх схемами- моделями (розділові знаки випущено).
I. Пролітав буйний вітер над морем по безмірнім широкім просторі білі хвилі здіймались високо і знялися од вітру ще швидше загукали як військо вороже…(Леся Українка)
II. Все здалось до роботи перевесло й шнур плуг сокира й лопата виводили мур. (Леся Українка)
III. Винесли тіло цариці люд заступив йому путь. (Леся Українка)
А. [ ], [ ] одночасність
Б. [ ]: [ ] пояснення
В.  [ ] - [ ] зіставлення

5.Побудуйте складне безсполучникове речення, синонімічне поданому.
А. Я те бачу, що ти мене і жалуєш, і любиш, хоч я тобі чужа. (Леся Українка)
Б. Якщо прийде журба, то не думай її рознести у веселощах бучних за столом… (Леся Українка)

6. Укажіть складне безсполучникове речення,в якому правильно поставлені розділові знаки(дві правильні відповіді).
А. У легендах стародавніх -справедливості немає; все там річ іде про жертви -та кривавії події. (Леся Українка)
Б. Колись давно в далекій стороні була війна страшна і незвичайна те лихо звалось - білою війною. (Леся Українка)
В. Вона була при зброї: у руках був заступ гострий, а в кишені куля. (Леся Українка)
Г. У темряві темній, серед ночі до мене часто гість непевний -приліта, він поглядом жахає і віта. (Леся Українка)
Д. Виросла там квітка у темниці: в ямі, ми її зірвали – нехай буде з нами. (Леся Українка)

7. Складіть чотири складних безсполучникових речень, уживаючи різні розділові знаки (кома, крапка с комою, двокрапка, тире)    

Складнопідрядне речення(тести онлайн)




Немає коментарів:

Дописати коментар