Де
йшла вона – там сходили троянди,
Куди
дивилася – зірки.
Із
сліз її – займались діаманти,
З
зітхань – знімалися чайки.
Хто
чув її, той чув наш степ зелений,
Стояв
у нашому гаю.
Той
розумів наш біль і гнів шалений
І
плакав в нашому краю.
О. Олесь
Зі старовинних фотографій постає маленька на зріст жінка, пластично дуже виразна, з такими різними на всіх
знімках очима, які то посміхаються, трохи примружені від веселості, або сумні і
заглиблені, ніби ввібрали у себе безодню душевних мук не одного покоління
жінок. Це Марія Заньковецька - одна з найяскравіших актрис у театральному просторі
останніх десятиліть ХІХ – перших десятиліть ХХ століття,яка народилася 4 серпня
1854 року.
“Могутній талант, який зробив би честь найкращій європейській сцені”, -
писав про М.Заньковецьку її сучасник, політик і театральний діяч С. Петлюра.
Талант М. Заньковецької потрясав усіх
щирістю, майстерним розкриттям глибин людської душі, художньою могутністю і
простотою, вмінням надихати і захоплювати всіх – партнерів по сцені, глядачів.
Виплакавши на сцені десятки чужих доль, вона й у своїй долі могла
нашкрябати щось таке, драматично-хворобливе, що підживлювало її ролі, надаючи
їм об'єму достовірності, життєвої правди. Саму її часто супроводжували стреси,
викликані і поневіряннями у зв'язку з процесом розлучення, і іншими
обставинами. І тіло її постійно тряслося на десятках підвод разом із п'ятьма
скринями, напханими сценічними сукнями, — така хронічна "тряска"
остаточно зруйнувала її здоров'я, ушкодивши деякі життєво важливі внутрішні
органи...
Але жорстока правда театру і в тому, що особистий біль — моральний і
фізичний — завжди на користь акторській скарбничці. Усе вона кинула в горнило
акторської професії.
В Одесі у 1893-му вона грала одночасно з великою Сарою Бернар. Місцеві
рецензенти злостиво потирали долоньки: у француженки — напівпорожній зал, в
українки — аншлаг.
До неї півстоліття притягувало магнітом. "Феномен" її і в тому, що нарівні з
драматургами (Кропивницьким, Старицьким, іншими) вона була повноправним автором
(!) художніх образів. Це в неї з дитинства, з перших драматичних вправ, —
творити. І так — до останнього виходу.
Олексій Суворін, надзвичайно впливовий російський видавець, талановитий
критик, а до всього — відвертий антисеміт і українофоб (українську мову
сприймав виключно як комічну говірку)... Отож ця складна особа впадає в
блаженну екзальтацію на гастролях трупи М.Кропивницького в Петербурзі в
1886–1887-му, бачачи на сцені раніше не відому йому малоросійську артистку.
Він же, прагматик Суворін, сто разів пропонує Заньковецькій перше місце
на імператорській російській сцені. Актриса відповідає: "Наша Україна
занадто бідна, щоб її можна було покинути. Я занадто люблю її, мою Україну і її
театр, щоб прийняти вашу пропозицію".
Чехов, який перебував у наших краях, ділиться з товаришем-критиком
враженнями: "Проезжаю Харьков. Смотрю — афиша: "Спектакли малорусской
труппы". "Цыганка Аза". И что вы думаете? Вернулся в вагон,
забрал свой чемоданчик, отправился в гостиницу, а вечером пошел смотреть
Заньковецкую. Это не артистка, а волшебница какая-то. Она смотрит на меня
волшебными цыганскими глазами. Просто-таки волшебство в ней есть, это же не
глаза, а озера бездонные".
Заньковецька, як Діва Марія, у
муках і стражданнях народжувала
справжній український театр. Народжувала його від святого духа, свого генія.
Для церкви вона була грішницею, для театру, для багатьох — святою. Може, тому
такі різні прагматичні тверезі чоловіки, на кшталт русофіла Суворіна й
українського патріота Петлюри, перебували в оп'янінні її талантом, ставали мало
не релігійними фанатиками, тільки бачачи її на підмостках.
Немає коментарів:
Дописати коментар