Дев'ятнадцятого серпня є свято Преображення Господнього, або Спаса. Господнє
Преображення несе всім вірним неземну радість. "Все днесь наповнилося
радістю, — співаємо на утрені, — бо Христос преобразився перед учнями". А
з тією радістю йде в парі великий подив для сили і слави переміненого Христа. Святий
євангелист Матей про чудесну Христову переміну каже: "І преобразився перед
ними: Обличчя Його засяяло наче сонце, і одежа побіліла наче світло" (17,
2). Коло Христа явилися старозавітні пророки Мойсей і Ілля і розмовляли з Ним
про Його смерть. Апостол Петро, захоплений блиском Христової слави, вигукує:
"Господи, добре нам тут бути!" А втім, як при Христовому хрещенні в
Йордані, так і тут почули голос з неба: "Це — мій улюблений Син, що Його я
вподобав: Його слухайте" (Мт. 17, 5). Святе Євангеліє нічого не говорить
про місце Христового Преображення. Зате християнська традиція з IV ст. загально
приймає, що тим місцем була гора Тавор.
Народними назвами цього свята були Другий Спас, або Яблучний Спас.
За
народними прикметами, Яблучний Спас означає настання осені і перетворення
природи. Прийнято вважати, що ночі після Спаса стають набагато холоднішими. В
середній смузі України від цього дня вже можуть починатися приморозки, а тому й
кажуть: «Прийшов Спас, держи рукавиці про запас!»
Освячення у цей день яблук, винограду і різних фруктів та овочів
символізує розквіт і плодючість усього створеного у безкінечному царстві життя. Зі святом Спаса пов'язані різні обжинкові
обряди: святять у церкві обжинкові вінки, на ниві ставлять «Спасову бороду» —
останні незжаті колосся, які просто на полі урочисто зав’язуються червоною
стрічкою і яким приноситься в жертву хлібина. Цей обряд має також назву
Велесової, або Дідової Бороди.
На Спас поминають померлих. Наш народ
вірить, що предки сприяють цвітінню і дозріванню плодів, охороняють ниви, садки
і городи...
Святковою стравою на Спаса були печені яблука. Готують пироги й штруделі
з яблучною начинкою. Їдять їх із узваром або грушівником — киселем зі свіжих
груш.
Перед Спасом є два тижні посту — «Спасівка». Існує легенда, що спасівка
— це є продовження Великого посту. Бог призначив для Великого посту дев'ять
тижнів, а святі отці почали просити Бога, щоб щось із тим зробив, бо для людей
затяжко витримати такий довгий піст. Тоді Бог розділив той піст на дві частини:
сім тижнів навесні перед Великоднем і два тижні вкінці літа перед Спасом. Ось
чому за народним віруванням у спасівку треба так само постити, як і у Великий
піст.
В Україні прийнято також плести ритуальні віночки. Один із таких
віночків – вінок Спаса – плетуть навесні, як заквітнуть зозулині черевички та
яблуні. Додають ще вишневі листочки. Надягають вінок лише на Спаса. До віночка
прив'язувалися відповідні стрічки: посередині – жовтогаряча, далі голубі, сині,
жовті, фіолетові – кольори Спаса. Жовтий – колір сонця. Розповідають таку
легенду:
"Йшов Спас до Сонця – Ярила – і просив у нього один промінчик
весни, щоб освятити ним весняні квіти з дівочого віночка. А Ярило відповідало: "Я тобі дам
промінчик мудрості і здоров'я. але мусиш мені принести в долонях дві краплинки
голубої водиці (тому й голубі стрічки), зіроньки ночі синьої (сині), радість
життя (жовті) та мудрість людську (фіолетові)". Спас дає на те згоду і
через три дні все обіцяне приносить Сонцю.
А Сонце вручає свій промінь, святить дерева,торкається кожної гілочки, яблука,
сливочки…"
Немає коментарів:
Дописати коментар